دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم نگرش نادرست دانش آموزان دبیرستان دخترانه را نسبت به فرهنگ مد گرایی تغییر دهم؟
فرمت فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات 27 صفحه
قیمت 2500 تومان
قسمتی از مجموعه
چکیده :
علی رغم فعالیت نهادها و ارگانهای فرهنگی همواره شاهد نادیده گرفته شدن برخی مخاطبان از برنامه ریزی های فرهنگی بوده ایم . این قشر یکی از مهمترین مخاطبان در حوزه ی فرهنگ یعنی دانش آموزان هستند که ضعف فرهنگی و کم توجهی به آنان می تواند آسیب های جبران ناپذیری بر رشد فرایند فرهنگ در جامعه در پی داشته باشد.در حال حاضر دانش آموزان مدارس در معرض فرهنگ بیگانه اند که با ورود تکنولوژی های جدید نیز این تاثیر پذیری دو چندان شده است. امروز دیگر سخن از دشمن پشت دروازه نیست؛ بلکه شرایط جدید حاکم بر روابط اجتماعی با تمام توان و امکان مرزها را درنوردیده و از دیوارها گذشته و به متن جامعه رسیده است .با توجه به تهدیداتی که در حوزه ی جنگ نرم وجود دارد ، مخاطبان دانش آموز همواره مورد غفلت برنامه ریزی فرهنگی واقع شده اند که جای آن دارد متولیان این حوزه جدی تر وارد این میدان خطیر شوند . چرا که در غیر اینصورت شاهد گسترش آسیب های اجتماعی در میان نوجوانان و دانش آموزان خواهیم بود.
همچنین در حال حاضر با کاهش سن آسیب پذیری در جامعه روبرو هستیم که جبهه ی مقابل برای جذب نسل جوان و سست کردن پایه های معرفتی آن با تمام توان به میدان آمده است.
در این راستا اینجانب زهرا دارایی اقدام پژوهی خود را در باره پدیده مد گرایی و راهکار های مقابله با آن در دانش آموزانم در نظر گرفته ام. امیدوارم مورد قبول همگان قرار گیرد
مقدمه
رشد و گسترش شبکه های بین المللی اطلاع رسانی (ماهواره و اینترنت ) ،عملا زمینه دست یابی مردم به اطلاعات فراوان و متنوع را امکان پذیر کرده است . رسانه های خارجی با در هم شکستن مرزهای سنی و جنسی و با بهره گیری از تبلیغات ،تمایل روز افزون برای مصرف کالاهای خارجی را در بین گروههای مختلف ایجاد کرده اند. نظر به اینکه ترویج فرهنگ مصرف کالا های خارجی توسط رسانه های بین المللی اثر های ناگوار در بین نو جوانان به خصوص دانش آموزان به جای می گذارد ،مد گرایی و تجمل گرایی از عمده ترین پیامد های تبلیغات تجاری جهانی است .در شرایط کنونی ،مصرف بیش از حد کالاهای خارجی ،در اثر گسترش تبلیغات توسط تولید کنندگان بین المللی بری کسب سود بیشتر ،طرفداران بیشتری به خود معطوف کرده است و دانش آموزان نیز به تبعیت از جامعه و ساختار خانواده از این امر مبرا نخواهند بود .نفوذ تبلیغات در جامعه به گونه ای است که در بسیاری از خانواده ها خرید براساس نیاز و تقاضای کالا نیست و تبدیل به وسایلی برای برتری جویی و کسب شهرت شده ،مصرف صحیح و متناسب ،عقب افتادگی نام گرفته است . دانش آموزان نیز با تبعیت از این الگو در خانواده و جامعه ،به همان چیزی گرایش پیدا خواهند کرد که در خانواده و جامعه رایج است . دسترسی به رسانه های فراملی در خانواده ،بستری منایب برای بهره گیری از تبلیغات کالاهای خارجی ،به ویزه توسط نوجوانان است ،به گونه ای که در بسیاری از موارد ،فرزند به دلیل عدم اجابت خواسته های کاذب و غیر منطقی اش با والدین در گیر می شود و چه بسا در بعضی مواقع برای دست یابی به کالای مورد نظر خود به ترفندهای مختلف نظیر دروغ گویی یا انواع کج رویها متوسل می شود . « نو جوانان عموما مصرف کننده اند ودر بازار یابی ،یکی از اصلی ترین مخاطبان تبلغات تلقی شده ،در بسیاری از تصمیم گیری های خانواده نقشی اساسی ایفا می کنند. » دامن زدن به کشمش بین والدین و فرزندان ،نه تنها بر سلامت افراد خانواده تاثیر منفی دارد ،بلکه در مراحل خاد به افت تحصیلی و گاهی فرار از خانه ،بروز رفتار های نابه هنجار و غیبت غیر مجاز از مدرسه خواهد شد . همچنین وابستگی عاطفی بین والدین و فرزندان را کم رنگ می کند .
بیان مسئله
پیشرفت تکنو لوژیک درعرصه ارتباطات ، در شکل گیری و ترویج فرهنگ وارداتی تاثیر گذار است . تبلغات گسترده کالاهای خارجی ،فقدان الگوی مناسب مصرف برای مردم ، کمبود آموزش های مناسب در رسانههای داخلی و مراکز آموزشی و زندگی تجملی برخی از خانواده ها ،در اثر نهادینه شدن فرهنگ وارداتی ،سبب شدهاست قشر نوجوان به سوی الگو های بیمار گونه و غیر واقعی سوق پیدا کند . روند تغییر الگوی مصرف در جامعه ،هشداری برای شکل گیری فرهنگ ابتذال در بین نوجوانان است . زیرا عاملی برای ترغیب مشتریان به مصرف کالاهای غیر ضروری محسوب می شود . تاثیر تبلیغات به گونه ای است که گاهی تولید کنندگان داخلی برای جلب رضایت مشتریان از بر چسب و نشانه های خارجی برای فروش کالاهای خود استفاده می کنند . و با تزریق این باور که تولید ات داخلی از کیفیت پایین برخوردار است ،جامعه را به گرایش به سمت فرهنگ های فراملی ترغیب می کند و دانش آموزان نیز به دلیل عدم تجربه کافی از شیفتگان این دگرگونی به شمار می روند . مبلغان تجاری با معرفی کالا و خدمات خود ،رویا ها و شیوه های آرمانی زندگی را نیز در هم می ریزند .اهداف مبلغان ،انتقال اطلاعات و تغییر در رفتار افراد هر جامعه است . تغییر در رفتار مخاطبان موجب افزایش مصرف و سرگردانی افراد می شود ودانش آموزان نیز بیشتردر معرض این تغییر قراردارند ،زیرا با الغای باورهای کاذب و مشخص به دانش آموزان ،نگرش آنه را در باره کالاها به گونه ای تغییر می دهند که با اعتماد راسخ در پی گیری از آنه بر می آیند .دانش آموزان سرگردان برای رهایی از فشار های محیطی یا خانوادگی ،در اثر بر آورده نشدن توقعات کاذب ،نظیر لوازم تحریر و لباس تبلیغ شده در ماهواره و اینترنت ،به سوی آسیب های مختلف کشانده می شوند .مبلغان به عنوان الگوهای مرجع نوجوان قرار می گیرند و نگرش او را تحت تاثیر قرار می دهند .به عبارت دیگر ،تغییر در طریقه زندگی و شیوه های رفتاری ،عکس العمل مثبت به تبلیغات تجاری است .