دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم مشکلات رفتاری دانش آموزان را در ساعت ریاضی با استفاده از روش های نوین تدریس مرتفع نمایم ؟
فرمت فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات 25 صفحه
قیمت 2500 تومان
قسمتی از مجموعه
چکیده
یکی از مسائل و مشکلاتی که دبیران با آن روبرو هستند ، کار با دانشآموزانی است که دچار مشکلات رفتاری و عاطفی هستند. این گروه از دانشآموزان نمیتوانند در مدرسه براساس هنجارها رفتار کنند. دبیران و دبیران امروزی با مسائل پیچیدهای روبهرو هستند که در گذشته رواج کمتری داشته است. یکی از این مسائل و مشکلات، کار با دانشآموزانی است که دچار مشکلات رفتاری و عاطفی هستند. این گروه از دانشآموزان نمیتوانند در مدرسه براساس هنجارها رفتار کنند و در نتیجه بر عملکرد آموزشی تاثیر نامطلوبی بر جای میگذارند. با دانشآموزان دچار مشکلات عاطفی چگونه رفتار کنیم؟ دانش آموزانی با کاستی های توجه، دانش آموزان افسرده، دانش آموزان ضداجتماعی و … جزو این گروه هستند. در واقع این دانش آموزان از خود رفتارهایی بروز می دهند که ممکن است براحتی زمان و انرژی زیادی از دبیر را هدر دهد، با این حال هنوز هم بسیاری از متخصصان بر این باورند که دبیر مهم ترین عامل تعیین کننده کیفیت برنامه های آموزشی برای دانش آموزانی است که با مشکلات رفتاری و عاطفی روبه رو هستند و می توانند در آموزش به این دانش آموزان نقش اصلی را ایفا کنند. آنان مسوول تهیه برنامه درسی، تعیین هدف های دانش آموزان و تشویق و تدارک آنها برای رسیدن به این اهداف هستند. می توان گفت به دلیل مشکل دار بودن این دسته از دانش آموزان، دبیرانشان باید الگوی رفتاری مناسب برای آنان باشند. دبیران باید رفتار مهرانگیز، مودبانه و دوستانه ای را به نمایش بگذارند. همه دانش آموزان در جریان درس خواندن و یادگیری باید احساس سلامت، ایمنی و حمایت کنند و در این میان دانش آموزانی که با مشکلات عاطفی و رفتاری روبه رو هستند و اغلب زندگی آشفته ای دارند، باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند. اینجانب مریم نادری در اقدام پژوهی فوق سعی بر این داشته ام که با استفاده از روش های نوین تدریس این مشکلات را در دانش آموزان برطرف نمایم.
مقدمه
مهم ترین عاملی که در موفقیت یا ناکامی برخی از معلمان در تدریس ریاضی ، نقش بسزایی دارد، مربوط به روش آنان در علاقه مند کردن دانشآموزان به درس یاد شده و چگونگی ایجاد انگیزه و ارائه مطالب درسی به آنان میباشد. بسیاری از روان شناسان و دست اندرکاران امور آموزشی مسلط شدن به مهارت های اجتماعی برای دانش آموزان را که با مشکلات عاطفی و رفتاری روبه رو هستند، بسیار موثر می دانند. همچنین این متخصصان بر این باورند اخراج شدن از مدرسه و اقدام به جرم که این دسته از دانش آموزان درگیر آن هستند، در نتیجه روابط میان شخصی این دانش آموزان است که مورد قبول و پسند دوستان و همکلاسی هایشان قرار نمی گیرند. به دلیل اهمیت مهارت های اجتماعی برای این گروه از دانش آموزان در دهه گذشته، روش های مختلفی برای بهبود مهارت های اجتماعی شان ابداع شده است، اما اغلب این روش ها به این دلیل که نتوانسته اند رفتارهای مورد نظر را ایجاد کنند؛ مفید نبوده اند. در مواردی هم به دبیران این دسته از دانش آموزان انتقاد شده است که مهارت های اجتماعی معتبر و مورد قبول جامعه را آموزش نمی دهند و دبیران از این مساله غافلند که آموزش مهارت های اجتماعی به اندازه تدریس سایر دروس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در زمینه بهبود رفتار این دسته از دانش آموزان، دبیران باید به این نکته اساسی توجه داشته باشند که وقتی فضای کلاس درس مثبت و حمایتگرانه باشد، وقتی دانش آموز احساس کند که به عقایدش بها می دهند و وقتی به دانش آموز احساس تعلق خاطر می دهید و وقتی به او تکالیف درسی معنی دار و توام با چالش می دهید؛ به طوری که دانش آموز با انجام آنها احساس موفقیت می کند، بنده به عنوان دبیر ریاضی در کلاسم با چنین دانش آموزانی برخورد داشته ام. و در سال تحصیلی فوق تصمیم گرفتم که از طریق روش های نوین تدریس این مشکلات را بهبود بخشم.
بیان مسئله
بسیاری
از دانش آموزان نمی توانند رفتارشان را کنترل کنند. بسیاری از دانش
آموزانی که به حد کافی رشد نکرده و به بلوغ لازم نرسیده اند، ممکن است
حواسشان پرت شود، ممکن است توانایی های شناختی و مهارت های کلامی شان زیاد
نباشد. این دانش آموزان خیلی ساده، نمی توانند در مدت طولانی تکانه های خود
را کنترل کنند. وقتی این بچه ها به حد کافی رشد نکرده و به بلوغ لازم
نرسیده باشند، نمی توانند رفتارشان را کنترل کنند. وقتی این دانش آموزان
هنوز درست رفتار کردن را نیاموخته باشند، دبیرانشان باید در نقش راهنمای
آنها ظاهر شوند تا آنان مسوولیت رفتار نادرست خود را به عهده بگیرند و در
ضمن رفتارها و مهارت های اجتماعی سالم تر را نیز به آنها آموزش دهند.
درخصوص بهبود رفتار این دسته از دانش آموزان، اغلب دبیران معتقدند باید با
به کارگیری تقویت مثبت بر رفتارهای متناسب این دانش آموزان بیفزایند. تقویت
مثبت رفتار متناسب زمانی مصداق پیدا می کند که پس از دادن محرک، دانش آموز
رفتاری را به نمایش بگذارد که در آینده آن رفتار را بیشتر تکرار کنند. این
نوع تقویت از آن رو موثر است که دانش آموزان را به امتیاز بالاتری سوق می
دهد و در مواقعی به آنها امتیازی می دهد. تقویت منفی این دانش آموزان نیز
به این معناست که وقتی دانش آموز کار درستی انجام می دهد، دبیر او را از
کار یا وظیفه ای معاف می کند. تقویت منفی نیز باعث افزایش رفتار متناسب می
شود زیرا دانش آموز را از انجام کاری که ناخوشایند است، معاف می کند. پس
دبیران باید این نکته را در نظر بگیرند که هم تقویت مثبت و هم تقویت منفی،
هر دو می توانند رفتار مناسب را افزایش دهند و نقش مهمی در بهبود رفتار
دانش آموزان مشکل دار دارد. دبیران نیروی مقابله با خشونت دانش آموزان
دبیرانی که مدرس دانش آموز بدرفتار و کودکان و نوجوانانی هستند که با
مشکلات عاطفی متعدد مواجه اند، با مشکلات زیادی روبه رو می شوند. بدرفتاری
دانش آموزان تحت تاثیر عوامل گوناگونی صورت می گیرد، اما به هر حال شرایط
ایجاب می کند که دبیران به شکلی موثر با این بدرفتاری ها برخورد و در هر
مورد تصمیم گیری کنند. اما هر یک از این تصمیمات برای دانش آموزان و دبیران
عواقب و پیامدهایی دارد که روی روابط آینده میان دبیر با دانش آموز و
افراد خانواده او تاثیر می گذارد.